به گزارش گروه راهبرد خبرگزاری دانا، حجت الاسلام والمسلمین ناطق نوری درسخنان خود در همایش اساتید و دانشجویان ایرانی خارج ازکشور با اشاره به تاکید اسلام بر فراگیری علم و دانش اظهار کرد: چرا اسلام دعوت به کسب علم و دانش بکند؟ چون باکی ندارد که جامعه بفهمد و درک والایی پیدا کند. چون دچار انحرافات و مباحث غیر منطقی و غیر عقلایی نیست و نمیترسد که مردم بهفمند و آگاه باشند چراکه معتقد است هر چه مردم بیشتر بفهمند بیشتر به حقانیت اسلام پی میبرند.
منظور اسلام از علم و علم حلال و حرام محدود نمی شود
وی با طرح این سوال که علمی که اسلام میگوید دنبال آن بروید کدام علم است؟، گفت: برخی محدود نگر و تنگنظر مباحثی را مطرح میکنند و میگویند منظور اسلام از پیگیری علم، علم احکام، علم دین، علم حرام و حلال، و علم واجبات و محرمات است. در حالی که حتما مراد اسلام این نیست و اسلام منظورش این نیست و محدود به این موضوع نمیشود؛ چرا که این موضوع فضیلت نیست.
وی ادامه داد: هر مکتب ضد علمی نیز در تاریخ تلاش میکند خود را حفظ کند و دیگری را بکوبد. این فضیلت نیست. در دوران مسیحیت و تفتیش عقاید این همه دانشمند از بین رفت. آنها در حالیکه دانشمندان را به جرم داشتن ایدههای علمی محاکمه میکردند میگفتند آن چه را که ما میگوییم باید نگه داشته شود ولی دنبال علم دیگری نروید.
وی به سخنان شهید مطهری در ارتباط با نگاه اسلام به علم اشاره کرد و افزود: آقای مطهری میگویند علمی که اسلام میگوید دنبال آن برویم همه علومی است که میتواند به نوعی به سود بشر باشد، در واقع هر علمی که میتواند به سود انسانها باشد مراد اسلام است حال این علوم ممکن است انسانی وغیر انسانی، ریاضی و طبیعی و فیزیکی و شیمی و یا مسایل دیگر باشد. هر علمی که میتواند در خدمت بشر باشد و بشر بتواند از آن استفاده کند مورد تایید اسلام است.
ناطق نوری ادامه داد: اسلام تاکید میکند که مسلمانان باید علم را بیاموزند ولو حتی از یک دانشمند نامسلمان و مشرک.
حب به وطن مورد تایید اسلام و شرع است
وی در بخش دیگری از صحبتهای خود یادآور شد: در دورانی که ریاست مجلس را بر عهده داشتم لازمهی آن سفر به کشورهای مختلف بود و در هر کجا که میرفتیم، میدیدیم دانشجویان و اساتید ما نوعا یک سر و گردن از دیگران دانشجویان واساتید بالاتر بودند. استعداد خوبی داشتند و نوعا معتقد و پایبند به نظام بودند و بر روی ایرانی بودن خود تاکید داشتند.
وی ادامه داد: زمانی خبرنگاری با من مصاحبه می کرد و میگفت چقدر شما تعصب
ایرانی دارید. من در جواب گفتم که من ایرانی هستم و باید تعصب ایرانی
داشته باشم. تازه مازندرانی نیز هستم و ایرانیتر هستم.
این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان این که حب به وطن مورد تایید اسلام و شرع است، با بیان روایتی از پیامبر اسلام (ص) ادامه داد: وقتی پیامبر (ص) میخواستند مکه را ترک کنند، در هنگام خروج از مکه ایشان بسیار ناراحت بودند؛ چرا که میخواستند جایی را ترک کنند که سالها درآن زندگی کرده بودند و متولد شده بودند.
ناطق نوری در بخش دیگری ازصحبتهای خود با بیان اینکه دانشجویان و اساتید ایرانی خارج از کشور سرمایههای نظام هستند، گفت: امروز دیگر دردنیا پول را سرمایه نمیدانند آنچه که امروز برای یک ملت سرمایه است نیروی انسانی و متفکر آن است. اندیشه سرمایه و ثروت است و ما باید از این نیروی انسانی به نحو احسن استفاده کنیم. اگر این دوستان به کشور برگشتند، چه بهتر، ولی اگر شرایط برای آنها به گونه ای بود که آنجا در دانشگاهی مشغول به آموزش و تدریس شدند این هم برای کشور افتخاراست که چهار دانشمند بزرگ در فلان دانشگاه و فلان کشور ایرانی هستند. این باعث افتخار است.
وی تاکید کرد: این دانشجویان عشقشان به کشور و نظام و وطن وصف ناپذیر است و هر کجا که باشند پیوند معنوی با وطن دارند.
کرسی های آزاد اندیشی جایی است برای عقاید مختلف با حفظ امنیت
این عضو مجمع تشخیص مصلح نظام افزود: یک زمانی در دفتر بازرسی پیشنهادی را خدمت مقام معظم رهبری دادم. البته با توجه به حکم مشاورهای که دارم این پیشنهاد مشورتی را خدمت ایشان دادم. که ایشان نیز در مقطعی بر روی آن دستور دادند و تاکیدکردند که پییگری شود و بحث کرسیهای آزاد اندیشی از آنجا منشاء گرفت. گرچه تاکنون آنچه مد نظر ما بوده انجام نشده است.
این فعال سیاسی ادامه داد: در دانشگاه برخی از اساتید اعتقاداتی دارند ممکن است انحرافاتی داشته باشند و چون استاد است بر سر کلاس حرف خود را میزند و ممکن است روی دانشجو این حرف اثر بگذارد.
وی ادامه داد: پیشنهاد دادیم که دارالحکمهای که همان کرسیهای آزاد اندیشی است، تشکیل شود. در واقع جایی درست شود که افراد عقاید مختلف خود را بیان کنند. البته امنیت کسانی که میخواهند حضور پیدا کنند نیز حفظ شود، زیرا آنها عقیدههای مختلفی دارند، حال ممکن است این عقیده الهادی، کمونیستی و غیر دینی باشد و یا در مورد اسلام عقیدهی خاصی داشته باشد، ولی باید بتوانند این عقیدهی خود را بیان کنند و افرادی نیز برای مناظره حضور داشته باشند و مستمعان نیز اساتید و دانشجویان باشند و مذاکراتی را که صورت میگیرد نیز هیاتی بررسی کنند و سپس در مجلهای چاپ شود و در اختیار مستمعین گذاشته شود. ولی متاسفانه این موضوع کامل اجرا نشد و ما این نقض را داریم.