در عصر دانایی با دانا خبر      دانایی؛ توانایی است      دانا خبر گزارشگر هر تحول علمی در ایران و جهان      دانایی کلید موفقیت در هزاره سوم      
کد خبر: ۱۲۱۸۶۱۳
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۷
وزیر نفت با بیان اینکه در تولید گاز هیچ مشکلی نداریم، گفت: تولید گاز طی سه سال اخیر بیش از 50 درصد افزایش یافته است.
به گزارش خبرگزاری دانا، بیژن زنگنه روز پنجشنبه در جلسه شورای اداری آذربایجان شرقی در تبریز افزود: در این سه سال با افتتاح فازهای پارس جنوبی توانسته ایم بیش از 50 درصد به تولید گاز کشور اضافه کنیم و در حال حاضر حدود 730 میلیون متر مکعب گاز تولید می شود.
وی با ابراز خرسندی از اعلام آمادگی فعالان اقتصادی آذربایجان شرقی برای حضور و فعالیت در صنعت نفت گفت: ظرف یک ماه آینده در وزارت نفت و معاونت مهندسی وزارت جلسه ای با این صنعتگران تشکیل می شود تا 10 قلم اصلی کالایی در صنعت نفت که باید در ایران ساخته شود، توسط این صنعتگران تولید شود.
زنگنه با اشاره به اینکه صنعتگران با گوشت، پوست و استخوان خود تحریم را حس کرده اند، گفت: هرچه در تبریز تولید شده است، ماهیت صادراتی دارد و سخت کوشی، سرسختی، پیگیری و ابتکار و ذهن اقتصادی قوی مردم آذربایجان قابل ستودنی است.
وی با اشاره به اینکه مایل هستیم که جنس تولیدی در داخل مصرف شود تا صادر شود، گفت: باید کالایی که در داخل تولید و عرضه می شود همانند جنس صادراتی در داخل معاف از مالیات شود و لایحه آن به مجلس شورای اسلامی جهت تصویب ارائه شده است.
وزیر نفت با تاکید براینکه برای تامین گاز شهرک های صنعتی آذربایجان شرقی مشکلی نداریم، گفت: وضع گاز کشور در ابتدای روی کارآمدن دولت تدبیر و امید افتضاح بود و در سال 1392 فقط 27 میلیارد لیتر سوخت مایع در نیروگاه ها سوزاندیم و اصلا تولید گاز نداشتیم.
وی ادامه داد: صنایع بزرگی همچون نیروگاه ها و پتروشیمیی های بزرگ در تبریز وجود دارد که نیاز است جلسه ای برای بررسی وضعیت تامین گاز آنها تشکیل شود، ولی برای شرکت های خرد مشکلی در تامین گاز نداریم.
زنگنه اضافه کرد: قبل از برجام برخی کالاها را سه بار سفارش می دادیم و گاه کالای تقلبی به دست مان می رسید و قیمت ها دو یا سه برابر بود، اما بعد از برجام به صورت مستقیم از فروشنده اصلی خریداری می کنیم.
وزیر نفت گفت: در آذرماه سال گذشته صادرات ما یک میلیون و 300 بشکه نفت بود و در آذر ماه سال جاری دو میلیون و 900 هزار بشکه صادرات کردیم.
زنگنه اضافه کرد: قبل از برجام توربین ها و دستگاه های ما توقیف بود که آزاد شد و در این یکسال چند میلیارد دلار فاینانس کردیم.
برچسب ها: تولید گاز
ارسال نظر