به گزارش پایگاه خبری دانا حجت الاسلام و المسلمین محسن حیدری، نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری به حوادث اخیر کشور اشاره کرد و اظهار داشت: در حوادث اخیر به بهانهی فوت خانم امینی ضدانقلاب وارد صحنه شد و جنایتهای هولناکی مرتکب شدند که الحمدلله ملت ایران از این اتفاقات تبری جسته و صف خود را از ضد انقلاب جدا کردند.
وی افزود: در این اتفاق یک انحراف و یکسری جرائمی اتفاق افتاد که کمتر کسی از آن ابراز تنفر کرد، در حالی که آن انحراف و جرائم خطرش بسیار بیشتر از اغتشاشات بود. انحراف این بود که یکسری بدعت و تحریف در دین توسط برخی عمامه به سرها که خود را محقق و متخصص در دین میدانند انجام شد و آنها یک بدعت و حرف بی ربطی را تحت عنوان حجاب اختیاری مطرح کردند.
نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری ابراز کرد: مقصود آنها از این بدعت آن است که در اسلام اجبار و الزامی وجود ندارد و دین باید اختیاری و آگاهانه باشد و همانطوری که نباید کسی مردم را به نماز و روزه اجبار کند حجاب نیز اختیاری است و کسی نباید دیگران را مجبور به حجاب کرده و برای آنها در این زمینه محدودیت ایجاد کند. این عقیده دارای ظاهری فریبنده، ولی باطنی کثیف، هولناک و ضد دین است و ما وظیفه داریم در این زمینه روشنگری کنیم و در مقابل این تحریف سکوت نکنیم.
وی تصریح کرد: در جواب این افراد باید گفت در این مسئله دو مغالطه آشکار وجود دارد و آن دو مغلطه، قاطی کردن امور اعتقادی با احکام عملی و قاطی کردن اختیار تکوینی با اختیار تشریعی است که باید این دو مغلطه به درستی و با استدلال روشن شوند.
حجت الاسلام و المسلمین حیدری خاطرنشان کرد: در رابطه به مغلطهی اول باید گفت آنها که میگویند قرآن فرموده «لااکراه فی الدین» و در دین اکراهی وجود ندارد و اختیاری است و شما نباید زنان را مجبور به حجاب کنید در جواب باید گفت امور اعتقادی اجبار بردار نیست، چرا که اموراعتقادی امور مجرد هستند و مادی نیستند و امور مجرد با وسایل مادی قابل ایجاد و اعدام نیستند و عوامل ایجاد و امحا خاص خودشان را دارند و بحث اقناع فکری و تحریک عاطفی است که عقیده و ایمان ایجاد میکند و شلاق، چوب و شمشیر هرگز عقیدهای را ایجاد نمیکند و عقیدهای را از بین نمیبرد، ولی در امور مادی و ظاهری اجبار بردار هستند.
وی، ادامه داد:، چون اصل دین جنبهی اعتقادی دارد قرآن فرموده لا اکراه فی الدین و باید طرف مقابل را اقناع کرد و اگر قانع نشد نمیتوان او را مجبور کرد و این منطق اسلام نسبت به اصل دین است، ولی وقتی انسان با اختیار خود اسلام را انتخاب کرد و شهادتین را گفت و مسلمان شد طبق قوانین و مقررات دین باید ملتزم به اموری شود مثلا ملتزم به پایداری در دین شود، از این رو اگر مسلمان شد و بعد پشیمان شد و بخواهد از دین برگردد احکام مرتد بر او جاری میشود همچنین باید التزام عملی به فعل واجبات و ترک محرمات داشته باشد و اگر واجبات را عمداً انجام ندهد و محرمات را انجام دهد، اسلام برای او مقرراتی قرار داده و فقها گفته اند که باید بر او حد یا تعزیر جاری کرد.
نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: حجاب یکی از ضروریات دین و واجبات الهی است و بی حجابی از محرمات است، لذا اگر کسی این حرام را مرتکب شود باید تعزیر شود.
وی گفت: فلسفه این حدود و تعزیرات امنیت همه جانبه و تربیت است؛ منظور از امنیت همه جانبه این است که جامعه انسانی همانگونه که نیاز به آب و غذا دارد نیاز به امنیت جانی، مالی، ناموسی و اخلاقی دارد و حدود و تعزیز برای ایجاد این امنیت است.
حجت الاسلام و المسلمین حیدری بیان داشت: امنیت اخلاقی، اساسیتر از امنیت جانی و مالی است، چرا که اگر اخلاق از بین برود نه امنیت جانی میماند و نه امنیت مالی. خداوند برای این امنیت حدودی مانند حد زنا، لواط، قذف و... را وضع کرده و در کنار آن حدود، تعزیرات نیز قرار داده تا جامعه امنیت اخلاقی پیدا کند.
وی تصریح کرد: کسانی که میگویند حجاب اختیاری است در واقع میگویند حدود و تعزیر باید تعطیل شود و این انکار مسلمات و ضرورتهای دینی است، از این رو آقایانی که حجاب اختیاری را مطرح میکنند بدعت در دین ایجاد کرده و منحرف شده اند.
نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری در ادامه گفت: مغلطهی دوم در رابطه با اختیار تکوینی و تشریعی است که در این زمینه باید گفت بله هم اصل دین و هم فروع و اعمال دینی بر اساس اختیار تکوینی قرار داده شده اند یعنی خداوند همه انسانها را در رابطه با امور دینی مختار قرار داده است یعنی میتوانند مومن شوند یا منافق، دزد باشند یا انسان درستکار، اما در کنار اختیار تکوینی ما اختیار تشریعی نیز داریم.
وی، افزود: در مباحات اختیار تشریعی وجود دارد یعنی مثلا من میتوانم آب بخورم یا شربت یا هیچکدام را نخورم، ولی واجبات و محرمات اختیار تشریعی ندارند و تکالیف الزامی هستند و باید انجام شوند و اینکه یک عده میگویند که دین اسلام اجبار بردار نیست اگر منظورشان اختیار تکوینی باشد بله این درست است و ما قبول داریم، ولی اگر منظورشان اختیار تشریعی است این غلط است. چرا که خداوند در رابطه با انجام واجبات و ترک محرکات اختیار را از انسان گرفته و اختیار تشریعی نداده است و این مسئله مورد اجماع فقهای شیعه است که اگر کسی واحب را ترک یا حرام مرتکب شود باید تعزیر شود.
حجت الاسلام و المسلمین حیدری در پایان گفت: بنابراین کلام کسانی که حجاب اختیاری را مطرح میکنند دو مغلطه دارد و ما وظیفه داریم در مقابل این افراد سکوت نکرده و در این مسئله روشنگری کنیم تا کسی جرأت نکند بدعت در دین به وجود آورد.