در همایش یاوران وقف عنوان شد:
به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانا، حجتالاسلام والمسلمین سید باقر خسروشاهی عصر دیروز (یکشنبه 29 آذر) در همایش یاوران وقف که به همت اداره اوقاف و امور خیریه ناحیه 3 برگزار شد، گفت: وقف از معجزات اسلام است. درست است که در ادیان دیگر نیز نوعی وقف وجود دارد اما یک کتاب فقهی در ردیف عناوین فقهی ندارند.
تولیت مدرسه علمیه شیخ عبدالحسین با اشاره به اینکه وقف ثواب مستمر و اثر دائمی دارد، عنوان کرد: خداوند متعال برای بخشش بندگان خود راههای مختلفی قرار داده که یکی از آنها وقف است.
وی با اشاره به آیهای از قرآن کریم، اظهار داشت: بر اساس آیات الهی کسانیکه اموال خود را برای رضایت خداوند انفاق میکنند ثواب و پاداش فراوانی را کسب خواهند کرد و البته در روایت است که اگر انفاق طوری باشد که غیر خداوند کسی از آن اطلاع پیدا نکند ثواب بسیار بیشتری خواهد داشت.
حجتالاسلام خسروشاهی، بیان داشت: اشخاصی که با وجود نیاز از خودگذشتگی کرده و در راه رضای خداوند انفاق میکنند هویت و شخصیت انسانی و اسلامی پیدا میکنند.
وی افزود: هر فردی ممکن است در انجام کار خیر دچار تردید شده و نتواند تصمیم بگیرد اما خداوند میفرماید اگر انسانها برای خدا انفاق کنند ملکات انسانی در وجود آنها ثابت میشود.
حجتالاسلام خسروشاهی، عنوان کرد: شخصی که وقف میکند هویت انسانی و اسلامی در وجود او ثابت میشود، این هوشیاری بزرگی است که انسان بتواند با وقف برای خود ثواب استمراری کسب کرده و محبت ثروت را از دل خود خارج کند.
وی با اشاره به اینکه وقف مانند باغی در بلندی است که همواره بر آن باران باریده و در نهایت با شادابی میوه میدهد، اظهار داشت: اگر انسان کار خیر را با عجله انجام دهد باغی که به وسیله وقف و انفاق برای خود ساخته است چندین برابر میوه میدهد.
تولیت مدرسه علمیه شیخ عبدالحسین، با اشاره به اینکه وقف برای راحتی بشر و کمک به فقراست، افزود: به طور خاص در نظام مقدس جمهوری اسلامی که به عنوان شیعیان امیرمومنان علی(ع) شناخته شده و آبروی خدا و پیامبر(ص) در میان است باید مساله وقف و انفاق در تمام ابعاد زندگی به اوج برسد.
حجتالاسلام خسروشاهی، گفت: از منظر خداوند وقف مانند چشمه جوشان است که تا قیامت جاری است بنابراین اجازه دهیم که این چشمه جوشان همواره در راه خیر بجوشد، در روایات است که بسیاری از ثروتمندان هنگام جان دادن به خاطر جدا شدن از ثروت خود ناراحت میشوند در حالیکه واقفان و انفاقکنندگان پیش از مرگ از ثروت خود جدا میشوند.
وی با اشاره به اینکه خداوند همه کارهای خیر شما را مشاهده میکند، بیان داشت: وقف باعث افزایش برکات خداوند در جامعه شده و آن را الهی میکند. ائمه اطهار نیز موقوفات زیادی داشتند، یکی از برکات وقف رفع فاصله طبقاتی در جامعه است جامعهای که فاصله طبقاتی نداشته باشد سالم باقی میماند.
تولیت مدرسه علمیه شیخ عبدالحسین، با اشاره به اینکه وقف ثروتی زنده است که هیچ گاه از بین نمیرود، خاطرنشان کرد: ما باید وقف مهدوی و زهرایی داشته باشیم در حقیقت تعلیم آحاد جامعه در راستای آمادگی و زمینهسازی ظهور حضرت صاحبالزمان(عج) باید به عنوان فرهنگی در جامعه نهادینه شود.
لزوم آسیب شناسی وقف
در بخش دیگری از این همایش، احمد مسجد جامعی با اشاره به آسیبشناسی وقف، گفت: ما باید به این مساله توجه کنیم که آسیبشناسی وقف چه بوده است که بنا به وضعیت موجود شاهد افزایش موقوفات در سالهای اخیر نبودیم.
عضو شورای شهر تهران افزود: در گذشته علمای تهران خطاب به دولتمردان میگفتند همه معادن مال شما موقوفات را به ما بدهید ما نه تنها فقرای ایران بلکه همه فقرای جهان را با آن سیر میکنیم حال باید بررسی شود چه شده است که در حوزه وقف نیاز به اعتبار جدید است تا بتوایم امور را اداره کنیم.
وی عنوان کرد: ما در کشور خود از گذشته انواع موقوفات بیشماری داریم که نه تنها مسائل معنوی بلکه تجلیگاه حس انساندوستی واقفان بوده است، موقوفاتی برای حفظ آبرو و حیثیت انسانهایی که همطراز با جان آدمی است.
مسجد جامعی، اظهار داشت: در زمینه افزایش وقف نخستین مساله به لحاظ اعتمادسازی این است که واقف حس کند بر اساس آنچه مورد نظر اوست عمل میشود برای این قضیه باید یک ساختار حقوقی معناداری تعیین شود تا کسانی از ورثه صاحبمال پیوسته بر روی آن نظارت داشته باشند.
وی بیان داشت: در زمینه موقوفات تلاش بر این است که بر اساس نیت واقف اجرا شود در همین راستا از خود مردم به عنوان هیات امنای بازار یا محله مشارکت داشته باشند و هر اقدامی صورت میگیرد شفاف بیان شود که از فلان موقوفه چه حاصل شده است.
عضو شورای شهر تهران، ضمن ارائه پیشنهادی، گفت: ما در خصوص اینکه میزان موقوفات افزایش پیدا نکرده است باید به ثمربخشی آن فکر کنیم صرفا به کار نپردازیم و ثمربخشی را رها کنیم.
مسجد جامعی، افزود: تهران شهری است که زمان برپایی آن، به تعداد سوره های قرآن برج و بارو در اطرافش ساختند و داخل هر برج و بارو یک سوره قرآن نهادند. در واقع این شهر بر اساس محبت اهلبیت(ع) و قرآن شکل گرفت.
وی در پایان خاطرنشان کرد: در حقیقت تهران در کنار امامزدادهها ساخته شده و هر جا زیستبوم به وجود آمده محور آن یکی از فرزندان حضرت زهرا(س) بوده است، همچنین بسیاری از علمای بزرگ ایران در تهران زندگی می کردند.
در پایان این همایش از یاوران وقف تجلیل و تقدیر به عمل آمد.